The making of Berlin
Over de voorstelling
The making of Berlin is een portret van een stad, opgebouwd rond het uitzonderlijke verhaal van Friedrich Mohr, een Berliner die tijdens WOII als orkestregisseur – de “roadie” van het orkest – bij de Berliner Philharmoniker werkte. The making of Berlin – met live hoornmuziek – biedt een ongefilterde blik op BERLINs werkproces maar toont vooral ook het relaas van een van de “onmoedigen” die niet rechtstond toen Joodse medemuzikanten en vrienden uit het orkest werden gezet. The making of Berlin is het laatste luik uit de Holoceen-cyclus, waarin BERLIN de voorbije 20 jaar verschillende stadsportretten maakte.
BERLIN helpt Mohr om een onvervulde droom alsnog te realiseren. Op het einde van WOII beslist de dirigent van de Philharmoniker om Siegfrieds Treurmars uit Wagners Götterdämmerung nog eenmaal op te voeren. De uitvoering zal live worden uitgezonden op de Duitse staatsradio. Repeteren met het hele orkest op één locatie blijkt al snel te gevaarlijk door aanhoudende bombardementen. De dirigent deelt het orkest daarom op in zeven segmenten en laat hen in aparte bunkers repeteren. De haperende (opname)techniek gooit roet in het eten. Het is de ultieme wens van Mohr om het technische hoogstandje 75 jaar na datum uit te voeren zoals initieel gepland. De Götterdämmerung zal vanuit zeven bunkers tegelijk gespeeld worden, én integraal te horen zijn op de radio. Een huzarenstukje waarvoor BERLIN de hulp inroept van o.a. Chantal Pattyn en radiozender Klara, het orkest van Opera Ballet Vlaanderen en de Duitse acteur Martin Wuttke (bekend van Tarantino’s Inglourious Basterds).
Theater- en filmmaakster Fien Leysen registreert het creatieproces voor een behind the scenesdocumentaire. Haar beelden belanden uiteindelijk ook in de voorstelling. Gaandeweg ontdekt de toeschouwer samen met BERLIN dat het verhaal van Mohr bol staat van de onjuistheden en hij het onherstelbare lijkt te willen herstellen. Hoe rekbaar is de waarheid in de zoektocht naar een slotakkoord?
★★★★★ ‘De geniale theaterfilm The making of Berlin overdondert van begin tot eind.’ – De Standaard
‘Op onnavolgbare wijze komt in deze productie alles samen waarin BERLIN uitblinkt: een slim spel met feit en fictie, documentair theater en muziek. [...] Een verrassende plotwending zet alles op losse schroeven en confronteert je met fundamentele vragen over hoe we de werkelijkheid van betekenis voorzien via verhalen.’ – De Morgen
★★★★☆ ‘Ingenieus gelaagd.’ – NRC
Over de makers
BERLIN wordt in 2003 opgericht door artistiek leider Yves Degryse, samen met Bart Baele en Caroline Rochlitz. Yves Degryse vormt vanaf oktober 2023 samen met Barbara Raes en Melih Gençboyacı ook de nieuwe artistieke leiding van NTGent. BERLIN schuift mee in als huismaker.
Vanaf het begin positioneert BERLIN zijn werk op het snijpunt van documentaire en theater. Voor elke creatie vertrekt het vanuit de werkelijkheid: een stad, een fait divers of een getuigenis. Het dompelt zich onder in een situatie en ontwart er diverse verhaallijnen. In de uitwerking beperkt BERLIN zich niet tot één discipline. De inhoud bepaalt hoe een verhaal wordt verteld: met beeld, live muziek, technologie, teksttheater, als installatie,... Vanuit deze filosofie belicht het de menselijkheid van de geportretteerden, het functioneren van (micro)samenlevingen, het universele binnen het alledaagse.
'Gewapend met camera’s, interviewtechnieken, montagetafels én acteurs, portretteert BERLIN de werkelijkheid zoals een schilder dat vroeger deed: met net iets meer kleur, gevatte invalshoeken en een penseelzetting die een kritische ondertoon verraadt.' – Knack Focus
In 2015 mocht BERLIN voor haar oeuvre de Ultima voor Podiumkunsten in ontvangst nemen. Bonanza, Land’s End, True Copy en The making of Berlin schopten het allevier tot de selectie van het TheaterFestival in België. Zvizdal werd geselecteerd voor Het Nederlands Theater Festival.
Yves Degryse (°1977) is artistiek leider van BERLIN en zet sinds 2022 solo de artistieke lijn uit bij BERLIN, met The making of Berlin als eerste wapenfeit. Tegelijk creëerde hij binnen het gezelschap ruimte voor het ondersteunen van jonge makers, twee associate artists die elk binnen BERLIN een project realiseren. In 2025 werkt KASK-alumnus Sophie Anna Veelenturf daarnaast als young artist in residence bij BERLIN aan haar eerste voorstelling: Swiping Right.
Degryse maakte van 2000 tot 2009 ook deel uit van het theatercollectief SKaGeN. Hij volgde een acteursopleiding bij Dora van der Groen en speelde bij verschillende gezelschappen (De Queeste, De Onderneming, De Maan, Comp. Marius). Naast zijn werk in het theater is hij ook regelmatig te zien op televisie en in films (Chantal, Callboys, De Helaasheid der Dingen, Broken Circle Breakdown, etc).
Meer weten?
Keer hieronder terug naar de voorstelling. Daar ontdek je nog eens alle credits, persrecensies, trailer én nog meer theatertips op een rijtje. Geniet van de voorstelling!