I'll be back
Over de voorstelling
Muziekfilosofe Marlies De Munck riep op om Bach van zijn sokkel te halen en - weg van het museum - terug een stem te geven die ingaat tegen de politieke recuperatie van Thierry Baudet.
Nadar haalt Bach van onder zijn stolp met eigenzinnige hedendaagse composities waarin Bach op verschillende manieren resoneert. Zo opent Nadar het concert met de iconische Prelude uit de eerste cellosuite van Bach, maar dan wel in een bijwijlen hilarische Plunderphonics versie door Niko D. Schroeder die tegelijkertijd de commercialisatie en het aura rond Bach in vraag stelt. De Oostenrijkse componist Eva Reiter is als gambiste en Paetzold blokfluitiste gepokt en gemazeld in de oude muziekwereld. In The Wilderness of mirrors zoekt Bach zijn beroemde Chaconne, met een herhalende ostinate bas, uit de 2de Partita een weg in Reiter’s gelaagde muzikaal spiegelpaleis. Simon Steen-Andersens bewerking van Bach’s ontroerende Capriccio sopra la lontananza del suo fratello dilettissimo voor solo ‘backside’ gitaar is een intelligent staaltje van ‘historische uitvoeringspraktijk’. Tegelijkertijd staat zijn versie verder weg, maar komt het ook dichterbij het originele werk voor clavichord dat de jonge Bach schreef als lamentatie op het vertrek van zijn broer Johann Jacob. De Engelse componist Joanna Bailie ervaarde bij het luisteren naar de Gigue uit de vijfde cellosuite van Bach een ‘strange resemblance’ met een voortpuffende ouderwetse trein. In haar Trains waan je je zo in het station van Sint-Niklaas. Simon Steen-Andersens bewerking van Schlummert ein uit de cantate Ich habe genuch tenslotte, is als een plaat die onhoorbaar steeds trager wordt afgespeeld tot als het ware de muziek zelf is ingeslapen.
‘Muzikale polyglot’ Anthony Romaniuk antwoordt, arrangeert, improviseert en vult dit concert aan met werk van de ‘echte’ Bach, voor zover die nog bestaat tenminste.
Programma
Niko D. Schroeder: Bach Acceleration Studies, I. Connection – Prelude (2022)
Simon Steen-Andersen: Schlummert ein uit Inszenierte Nacht (2013) voor trombone, cello, keyboard en tape
Johann Sebastian Bach: Prélude uit de suite voor luit BWV 1006a (1736) - Bewerking Anthony Romaniuk
Johann Sebastian Bach: Capriccio sopra la lontananza del fratello dilettissimo BWV 992 (1703)
- Arioso: Ist eine Schmeichelung der Freunde, um denselben von seiner Reise abzuhalten
- Ist eine Vorstellung unterschiedlicher Casuum, die ihm inder Fremde könnten vorfallen
- Adagiosissimo - Ist ein allgemeines Lamento der Freunde – Bewerking Simon Steen-Andersen voor ‘backside’ gitaar (2008)
- Allhier kommen die Freunde, weil sie doch sehen, dasses anders nicht sein kann, und nehmen Abschied
- Aria di Postiglione
Joanna Bailie: Trains voor cello en tape (2014)
J. S. Bach: Capriccio sopra la lontananza del fratello dilettissimo
- Fuga all’imitazione della cornetta di postiglione
Improvisatie door Anthony Romaniuk
Eva Reiter: The wilderness of mirrors voor elektrische gitaar en tape (2020)
Niko D. Schroeder: Bach Acceleration Studies, II. Fidelity – Allemande (2024)
Anthony Romaniuk: Enough (already) naar BWV60 (2025)
Meer weten?
Keer hieronder terug naar de voorstelling. Daar ontdek je nog eens alle credits, persrecensies én nog meer theatertips op een rijtje. Geniet van de voorstelling!