Every-Body-Knows-What-Tomorrow-Brings-And-We-All-Know-What-Happened-Yesterday
Over de voorstelling
Met zijn solo Every-Body-Knows-What-Tomorrow-Brings-And-We-All-Know-What-Happened-Yesterday begeeft Mohamed Toukabri zich op onontgonnen terrein, waar beweging zowel geschiedschrijving als rebellie wordt. Bekend om zijn vermogen om te navigeren tussen werelden - van straat tot scène, van hip hop tot postmodernisme, van persoonlijk tot politiek - richt Toukabri zijn scherpe choreografische blik nu op de architectuur van de dans zelf.
In deze voorstelling ontmantelt hij de hiërarchieën die zijn ingebed in het lichaam, en bevraagt hij wie op welke manier mag bewegen, en waarom. Het stuk zindert op de urgentie om de verbeelding te dekoloniseren, een ruimte te creëren waar danstradities met elkaar in gesprek gaan, waar vormen die lang als 'laag' zijn afgedaan het opnemen tegen de gecanoniseerde. Foot work vloeit naadloos over in weight shifts; virtuositeit en kwetsbaarheid smelten samen. Het is geen fusie, maar frictie, coëxistentie, een herschrijven van de regels in real-time.
De titel is zowel een provocatie als een reminder: we dragen het gewicht van de geschiedenis met ons mee, de dans van morgen wordt gevormd door de keuzes van vandaag. Welke verantwoordelijkheid dragen we in wat we doorgeven, in wat we uitwissen of in stand houden? Dit werk biedt geen gemakkelijke antwoorden, maar dringt erop aan dat wij, als getuigen, betrokken zijn bij het opnieuw vormgeven van onze gemeenschappelijke kennis en verbeelding.
Wat dit moment in Toukabri's parcours zo boeiend maakt, is zijn gedurfde weigering om genoegen te nemen met wat is. Gevormd door postmoderne dans en breaking, claimt hij een choreografische stem die onmiskenbaar van hem is: geworteld maar ongebonden, diep persoonlijk maar sprekend tot een collectieve bewustmaking. Dit is meer dan een solo - het is een uitnodiging om verder te zoeken dan het ons bekende, in een dans waar alle lichamen, alle geschiedenissen, thuis horen.
In de voorstelling worden stroboscopisch licht en luide geluiden gebruikt.
“In Every-Body toont Toukabri zich een uitstekende performer, genereus en moeiteloos precies in zijn bewegingen.” - Lieve Dierckx voor Etcetera
Over de maker
Mohamed Toukabri werd geboren in Tunesië en begon op zijn twaalfde met breakdance. Hij danste bij het Sybel Ballet Theatre (2002–2008) onder leiding van Syheme Belkhodja en vervolgde zijn opleiding in Parijs aan de International Academy of Dance en aan het Mediterranean Centre for Contemporary Dance in Tunis. Tussen 2006 en 2008 werkte hij met choreograaf Imed Jemaa aan vijf producties.
In 2008 startte hij zijn opleiding aan P.A.R.T.S. in Brussel. Tijdens zijn studies danste hij in Babel van Sidi Larbi Cherkaoui en Damien Jalet (Eastman, 2010). Nadien was hij lid van Needcompany van Jan Lauwers en Grace Ellen Barkey (2013–2018) en trad hij op in o.a. Zeitung van Anne Teresa De Keersmaeker (2012) en Sacré Printemps! van Aïcha M’Barak en Hafiz Dhaou (2014).
In 2018 werkte hij mee aan Shell Shock, A Requiem of War (Philharmonie de Paris) met Cherkaoui, Nicholas Lens en Nick Cave. Hij danste ook in Cherkaoui’s Nomad (2018) en de opera Alceste (Bayerische Staatsoper, 2019).
Zijn eerste solowerk, The Upside Down Man (2018), ging in première op het Me, Myself & I Festival in Dresden en toerde internationaal. Het werd geselecteerd voor Het TheaterFestival in de categorie #NewYoung. In The Power (of) The Fragile (2021) - bij ons te gast in 2022 - deelde hij het podium met zijn moeder Latifa Khamessi in een teder duet over afkomst, verbondenheid en migratie.
Meer weten?
Keer hieronder terug naar de voorstelling. Daar ontdek je nog eens alle credits, persrecensies én nog meer theatertips op een rijtje. Geniet van de voorstelling!