Adam en Eva zeggen sorry
Over de voorstelling
In dit tragikomisch huwelijksdrama komt het oorspronkelijke verhaal van de mensheid tot leven, maar met een dringende vraag: wie draagt de verantwoordelijkheid voor de chaos die we zelf gecreëerd hebben? Adam en Eva zeggen sorry is een hervertelling van het oudste verhaal, met humor, reflectie, hoop én de complexe dynamiek van een relatie die zich een weg probeert te vinden in een wereld vol crisis.
Deel 1 van de trilogie over het huwelijk
Het thema huwelijksleven verdient meer dan één voorstelling. Het huwelijk - met al zijn rituelen, dromen en ontwrichtingen - is een onuitputtelijke bron van tragikomische en herkenbare verhalen. Daarom bouwen Alice Reijs en Tom Van Dyck verder aan een trilogie over het huwelijk, waarin telkens een ander facet van de echtelijke verbondenheid wordt belicht. Adam en Eva zeggen sorry vormt het eerste deel van dit drieluik waarin ze het huwelijk benaderen vanuit een mythisch oerverhaal. Het tweede deel Mixing Part is gebaseerd op de roman Stille drager i Mixing Part van de Noorse auteur Erlend Loe. Dit stuk zal hen midden in het hedendaagse, echtelijke strijdtoneel brengen.
Over de makers
Tom Van Dyck is acteur, regisseur en scenarist. Hij speelde mee in televisie-reeksen als In de Gloria, Het Eiland en De Parelvissers en zette zijn talent ook in in theaterproducties en films. Als scenarist en regisseur creëerde hij series als Van vlees en bloed en Met man en macht, waarin hij ook zelf acteert. Zijn werk combineert menselijke diepgang met subtiele humor, waardoor hij bekendstaat als een veelzijdige maker binnen de Vlaamse televisie.
Alice Reijs is een Nederlandse actrice. Ze speelde in theaterstukken (Trilogie van het weerzien, Kleine Tony) en films (Iedereen beroemd! en Het 14e kippetje). Op televisie vertolkte ze diverse rollen, waaronder in Koppels en Met man en macht. Samen met Tom Van Dyck regisseerde en schreef ze de reeks Den elfde van den elfde, waarin ze ook een rol vertolkte.
Interview met Alice Reijs
Den elfde van den elfde schreven jullie indertijd deels in bed. Geldt dat ook voor dit stuk?
Alice Reijs: Dit keer trokken we op schrijfweek naar een huisje in Frankrijk. We hadden zin om iets met z’n tweeën te doen. Wat speel je als koppel? Na veel lezen, wikken en wegen, besloten we: een stuk over het oerkoppel. Dus stortten we ons op het Bijbelboek Genesis. We kaderen het verhaal van Adam en Eva maar het wordt geen geschiedenisles. Onze Adam en Eva blikken terug op eeuwen relaties en relatiedrama’s tussen mannen en vrouwen. Uit de opmerking ‘Je had verdomme van die appel moeten afblijven!’ groeit een flinke discussie. Uiteraard biedt ons leven inspiratie maar het wordt absoluut geen ongemakkelijk, autobiografisch stuk waarbij je denkt: jongens, hier hoeft echt geen publiek bij te zijn.
Adam en Eva liggen volgens de Joodse traditie begraven in het Palestijnse Hebron. Raken jullie de kwestie aan?
Reijs: We gaan niet de politieke toer op. In een zalig decor, dat niet oogt als een typische hof van Eden, allesbehalve zelfs, buigen deze twee oermensen zich over dé vraag: wie – Adam of Eva – is in godsnaam verantwoordelijk voor de chaos waar de mensheid al duizenden jaren onder gebukt gaat? Of Tom en ik enkel met vijgenblad ten toneel verschijnen? Dat willen we het publiek niet aandoen. (lacht)
Wordt er tijdens de tournee eventueel een volgende serie geboren?
Reijs: Er wordt aan de opvolger van dit stuk gewerkt! Het huwelijk is zo’n rijke bron vol grappige en schrijnende verhalen dat we een trilogie over het huwelijk plannen. Na Adam en Eva zeggen sorry volgt in 2027 Mixing Part. Maar wie ons graag samen op het scherm ziet, kan vanaf eind oktober kijken naar het geweldige The Big Fuck-Up op Streamz.
door Els Van Steenberghe in Knack Focus op 14/10/2025
Meer weten?
Keer hieronder terug naar de voorstelling. Daar ontdek je nog eens alle credits, persrecensies én nog meer theatertips op een rijtje. Geniet van de voorstelling!