Poëzie op Zondagmorgen

Anna Enquist

zo 05/04/2020, 10U30
De Foyer

Anna Enquist, (Amsterdam, 1945), pseudoniem van Christa Widlund-Broer, neemt een lange aanloop om in de Nederlandse letteren te debuteren. Haar debuutbundel Soldatenliederen (1991) wordt enthousiast onthaald en vergeleken met het werk van Neeltje Maria Min en Eva Gerlach. Verzet tegen verlies, teloorgang en verval is een centraal thema in deze en volgende bundels. Door exact te zeggen waar het op staat en dat niet te verhullen, wordt troost gevonden én geboden voor lijden, angst en vertwijfeling.

Enquist studeerde af als pianiste en celliste, en later als psychoanalytica. Beiden spelen een centrale rol in haar werk. Muziek als thema en structuurelement, de psychoanalyse als middel om door te dringen tot de kern van haar personages. Het meesterstuk (1994), haar eerste roman, is geschreven op het stramien van de opera Don Giovanni van Mozart. In Het geheim wordt de hoofdrol vertolkt door een pianiste; een strijkkwartet zet de toon in Kwartet; de studie van Bachs Goldbergvariaties vormt in Contrapunt de poging om het tragische verlies van haar 27-jarige dochter te verwerken.

Anna Enquist was van 2014 tot 2016 stadsdichter van Amsterdam. Als voetballiefhebber publiceerde ze jarenlang verhalen met een averechtse blik in het tijdschrift Hard Gras. De dood van dichter Gerrit Kouwenaar (2014) resulteerde in 2017 in het ontroerend relaas van een vriendschap: Een tuin in de winter. Ze ontving voor haar werk onder meer de Cees Buddingh’-prijs, de Debutantenprijs en de Gedichtendagprijs.